tiistai 10. marraskuuta 2009

Kirsti (kommentissa): Ilmeisesti ymmärrämme eri tavalla sanan "jakaa". Minulle siihen ei automaattisesti sisälly ajatusta, että ollaan samaa mieltä, tosin ymmärrän että jakamista käytetään siinäkin merkityksessä. - Minusta rinnakkain kukkiminen on jakamista heti jos toinen katsoo. Jos toinen ei katso, eikä välitä, en tiedä mitä iloa minulle siitä on, että kukitaan rinnakkain.

Synnöve: Riittääkö sulle, että joku katsoo? Etkö kaipaa, että joku myös ymmärtäisi? Kehutaanpa minua tai moititaan, minulle jää se kipu, ettei kukaan ymmärrä loppuun asti, minä itsekään.

Kustaa: Ihmisenä olemisen kipu.

Synnöve: Ihmisen kaipaus.

2 kommenttia:

Kirsti kirjoitti...

Eihän se katsominen _minulle_ riitä, ja väitän ettei ritä Ahdille eikä Kustaallekaan. Mutta ajattelen, että sekin on parempi että joku edes katsoo, kuin että ihan omassa loistavassa yksinäisyydessään itselleen ja universumille "kukkii" tai mitä ihmettä nyt tekeekin.

Saima kirjoitti...

Se on varmasti just ihmisen kaipaus, että joku näkisi pohjaan asti, selkeämmin kuin ehkä itsekään näkee. Sanottaisi sitä pahaa oloa, joka on epämääräisenä möykkynä sisällä.

Toisaalta jollain tasolla riittää, kun edes pieneltä osalta sivuaa toisen tuskaa, ei täysin ymmärtäen tai ymmärretyksi tullen, mutta vähän kuitenkin, ehkä riittävästi.