perjantai 13. marraskuuta 2009

Kirsti (kommentissaan): Kustaa, missäs minä olen väittänyt, että kaikkien pitäisi olla niin kuin minä? Kerron vaan, että maailmaa ja ihmisten välistä vuorovaikutusta voi kyllä tarkastella toisestakin näkökulmasta kuin mitä itse olet tottunut tekemään.

Kustaa: Niinpä kerrot, sen sijaan että olisit auttanut minua syvemmälle omiin löytöihini olemalla kiinnostunut niistä. Kuitenkin juuri ne ovat puhutelleet minun ominaislaatuani ja ruokkineet minua tässä maailmassa, jonka jokainen näkee omalla tavallaan.

Synnöve: Uskon että tie toisten ymmärtämiseen kulkee itsen ymmärtämisen kautta. Mitä paremmin tuntee itsensä (ja sen ettei itseään voi loppuun asti tuntea) sitä paremmin näkee toisessa yhteisiä ominaisuuksia ja eriäviä piirteitä.

23.21

Kustaa: On ollut hauskaa, että Kirsti ja Saima ovat keskustelleet täällä. Mielelläni kuulen erilaisia näkemyksiä. Mutta lauseet "Mikä estää ajattelemasta toisin päin? Että perimmäinen yhteisymmärrys ja nähdyksituleminen on tosiasia, jonka yksinäisyyden välähdykset hetkellisesti karkoittavat?" saivat minut puolustuskannalle. Kuulin ne vaatimuksina, että kuuluisi ajatella toisin päin. Vastasin että minulla se vain toimii toisin, enkä huomannut tulleeni kuulluksi.

1 kommentti:

Kirsti kirjoitti...

Kustaa, minulle nämä ovat käytännöllisiä kysymyksiä. Hienot sisäiset löydöt kiinnostavat minua jos näen niiden toimivan toisen ihmisen elämässä. Jos ne eivät näytä toimivan, suhtaudun niihin skeptisesti, vaikka ne kuulostaisivat kuinka hienoilta.

Sinä sanot, että nämä ajatukset toimivat elämässäsi.Tietysti otan huomioon että olen ymmärtänyt jotain väärin. On kuitenkin myös niin, että toinen ihminen voi nähdä meistä asioita, joita emme itse näe, tai emme halua myöntää itsellemme. On siis mahdollista, että minä näen sinussa jotain sellaista, jolle itse olet sokea. Tämä luonnollisesti pätee myös toisin päin, toisin sanoen että minä olen sokea itselleni, ja joku toinen voi nähdä tarkemmin.

Sanot, etten auttanut sinua syvemmälle löytöihisi. Oletko varma? Onko myötäsukaisuus ainoa tapa auttaa ihmistä syvemmälle löytöihinsä?